Літак Embraer 190, на борту якого перебували 62 пасажири та 5 членів екіпажу, учора о 5:49 за Київським часом вилетів з Баку, прямувавши до Грозного. Проте, наближаючись до столиці Чечні, приблизно о 7:20 ранку, раптово змінив курс і попрямував у бік казахстанського міста Актау, яке було одним із запасних аеродромів для рейсу №J2 8243. О 7:35 борт подав сигнал лиха через відмову системи управління. Через кілька хвилин екіпаж запросив аварійну посадку в Актау, але до злітної смуги, де вже його чекали рятувальники та медики, не дотягнув.
За кілька кілометрів від неї, о 8:28, літак, завалившись вправо, вдарився крилом у землю, після чого вибухнули пари керосину в його паливних баках. Передня частина літака була повністю зруйнована і вигоріла, задня відлетіла на кілька десятків метрів і залишилася відносно цілою. Частина пасажирів покинула її самостійно і навіть допомогла вибратися тим, хто отримав травми. В результаті до лікарень були доставлені більшість з 29 осіб, яким пощастило вижити. На борту перебували громадяни Казахстану, Киргизстану, Азербайджану та Росії.
Технічний стан літака, який був побудований у 2013 році в Бразилії і незабаром переданий в лізинг Azerbaijan Airlines, не викликав запитань, а екіпаж був досить досвідченим, пишуть азербайджанські ЗМІ. За їх даними, до Грозного, Махачкали і інших міст країни-агресора пілоти з Азербайджану літали не один десяток разів.
Embraer, очевидно, не повністю втратив управління – екіпажу повітряного судна, яке то втрачало висоту, то її набирало, вдалося пролетіти над Каспієм і досягти Актау, оточеного досить рівною, в тому числі і для посадки, степом.
В Міжнародному аеропорту столиці Чечні ім. Ахмата Кадирова повідомили, що рейс №J2 8243 не був прийнятий через погодні умови – ніби через сильний туман. Хоча, згідно з прогнозом погоди на ранок 25 грудня, в районі Грозного мало бути лише похмуро. У зв'язку з цим в медіа з'явилася наступна версія: заборона на посадку могла бути пов'язана з тим, що на Північному Кавказі якраз у той час проходила атака дронів ЗСУ літакового типу, і вводився оперативний план «Ковдра». Один з БПЛА, як пізніше повідомив голова Північної Осетії Сергій Меняйло, був збитий засобами ППО о 7:28 ранку. Осколки впали на ТЦ «Аланія Молл», що призвело до пожежі та загибелі жінки.
«Небо над Грозним завжди під нашою охороною. Сьогоднішня ситуація ще раз показала, що пильність - наш пріоритет. Все під контролем», - заявив 25 грудня в соцмережах секретар Ради безпеки Чечні Хамзат Кадиров, підтверджуючи, що дрони атакували і Грозний.
Пасажири Embraer 190, які вижили в катастрофі, говорили, що чули і відчули кілька вибухів, після чого їм стало важко дихати. Судячи з записів корпусу лайнера, зроблених на місці катастрофи, його хвостова частина мала безліч отворів. Причина їх появи поки офіційно не встановлена.
Тим часом в вітчизняному Центрі протидії дезінформації при СНБОУ підкреслили, що літак Azerbaijan Airlines, який впав у Казахстані, був збитий російським зенітно-ракетним комплексом (ЗРК). Про це заявив керівник ЦПД Андрій Коваленко. За його словами, Росія повинна була закрити повітряний простір над Грозним, але не зробила цього. «Літак отримав ушкодження від росіян, і його відправили в Казахстан, замість того, щоб терміново посадити в Грозному і врятувати життя людей», - констатував Коваленко.
В Росії, Азербайджані та Казахстані кримінальні справи поки що порушені за схожими статтями Кримінальних кодексів про порушення правил безпеки при експлуатації транспорту, що призвело з необережності до загибелі двох або більше осіб. Однак після розшифровки бортових самописців та отримання результатів експертиз кваліфікація справ може змінитися. В Azerbaijan Airlines повідомили, що компанія призупинила виконання рейсів за маршрутами Баку-Грозний-Баку і Баку-Махачкала-Баку до встановлення причин катастрофи в Актау.
«Інцидент з азербайджанським літаком обростає новими подробицями і може стати проблемою для Путіна і/або Кадирова. Відстань Баку - Грозний - близько 460 км з урахуванням маневрів. Від Грозного до Махачкали - близько 120 км. Тобто, все дуже близько. У момент прийняття рішення про «перенаправлення» напевно мало бути відомо, що в Махачкалі туман. Відстань від Махачкали до Баку лише на 30 км більше, ніж до Актау. Тому вже повно питань: навіщо було летіти через море на регіональний аеродром в іншу країну, якщо можна було повернутися в сучасний аеропорт Баку, де весь сервіс, в т.ч. - реагування на інциденти, на якісно іншому рівні? Характерні ушкодження обшивки дуже схожі на результат обстрілу літака з якоїсь системи ППО. І отримані ці ушкодження були над територією Росії, над Чечнею або Дагестаном», - зазначає експерт українського Центру військово-політичних розслідувань Олексій Копитько.
«Російські канали почали активно вкидати версію про нібито атаку літака «українським БПЛА». Навіть цікаво, що це за БПЛА такий може бути, які поразкові системи він може нести? Виглядає так, що літак намагалися відправити в Махачкалу, а потім в Актау подалі від зайвих очей. І якщо б він сів нормально, все вдалося б зам'яти. У Баку навіть у разі успішної посадки приховати обстріл літака російською ППО було б набагато складніше, напевно, відбулися б витоки. Тепер все залежить від того, як сприйме інцидент президент Азербайджану. Якраз 24 грудня президент Азербайджану Ільхам Алієв святкував день народження, йому виповнилося 63 роки. 25-го ранку він вирушив до Санкт-Петербурга для участі в неформальному саміті глав держав СНД. Судячи з того, як вже подається інформація, є як мінімум негласний дозвіл не приховувати істинну причину. А найімовірніша причина – це робота ППО, передана для захисту Кадирова. Відразу ж виникає питання, а якщо б російське ППО спрацювало по іншому літаку, наприклад, по президентському борту Аліє