У Сполучених Штатах, як правило, процес переходу починається відразу після оголошення результатів виборів. Управління загальних служб США до 9 листопада інформує «очевидного» переможця про виділення коштів, офісу та інших ресурсів для передачі влади. У попередньому виборчому циклі цей процес затягнувся через відмову Дональда Трампа визнати поразку. У цьому ж році адміністрація пана Байдена одразу заявила про готовність мирно передати владу.
13 листопада Джо Байден зустрівся з Трампом у Білому домі, щоб обговорити деталі процесу переходу, а в ніч на середу, 27 листопада за київським часом, чинний та колишній американські лідери скріпили своїми підписами меморандум про передачу влади. «Після завершення процесу відбору нового кабінету обраний президент Трамп переходить до наступної фази переходу своєї адміністрації, підписавши меморандум про взаєморозуміння з Білим домом. Це дозволяє нашим потенційним кандидатам у кабінет розпочати дуже важливу підготовку, включаючи розгортання оперативних груп у кожному відомстві, і завершити упорядковану передачу влади», - цитує CNN Сюзан Уайлс, яку Дональд Трамп номінував на посаду керівника апарату Білого дому.
Зазначимо, що перехідна команда Трампа раніше оголосила про рішення економити кошти платників податків і працювати за рахунок пожертвувань. У тематичній заяві підкреслюється, що всі донори будуть відкритими для громадськості. Крім того, перехідна команда не планує приймати пожертвування з-за кордону та не буде користуватися державним майном, технологіями та іншою федеральною власністю.
Нагадаємо, Дональд Трамп виграв вибори президента США 5 листопада, отримавши 312 голосів виборців при необхідних 270. Його суперниця – демократка Камала Гарріс – набрала 226 голосів. Колегія виборців від штатів повинна проголосувати за кандидатів 17 грудня. Офіційно результати голосування будуть затверджені 6 січня 2025 року новим складом Конгресу. Інавгурація Дональда Трампа запланована на 20 січня 2025 року.
Тим часом 78-річний Дональд Трамп вже оголосив про десятки призначень і висунень кандидатур, зокрема на 25 посад рівня кабінету міністрів. Проте не всі з цих людей, ймовірно, врешті-решт отримають високі державні посади. Ряд кандидатур вже спровокував запеклі суперечки в Конгресі. Найбільш бурхливі дискусії розгорнулися навколо республіканця Мета Гетца, висунутого на посаду генерального прокурора (він же – глава Мін’юсту).
Деякі сенатори-республіканці приватно почали сумніватися в доцільності такого призначення через розслідування в Конгресі ймовірного зв’язку політика з неповнолітньою. Це розслідування було припинено після того, як Мэтт Гетц оголосив про відмову від крісла в Палаті представників. Тоді республіканець ще сподівався отримати посаду генерального прокурора. Але потім він зрозумів, що на підтримку верхньої палати розраховувати не варто. Агентство AP, посилаючись на вихідного з Сенату республіканця Майка Брауна, повідомляло: проти затвердження Мета Гетца виступали від чотирьох до шести його колег. Враховуючи, що демократи проголосували б проти, а у республіканців у новому Сенаті 53 крісла з 100, очевидно, що кандидатура була явно непрохідною. В результаті Гетц відмовився від пропозиції обраного президента США.
Цей крок став чітким меседжем того, що сенатори-республіканці не збираються потурати всім бажанням старого-нового господаря Oval Office. Але при цьому, судячи з усього, на кандидатурі пана Гетца проблеми трамповської команди навряд чи закінчаться. Справа в тому, що його перехідна адміністрація досі не підписала необхідні угоди, які дозволяють Федеральному бюро розслідувань (ФБР) розпочати перевірки кадрових рішень обраного президента.
Видання The Hill повідомляє, що радники головного республіканця пропонують забрати у ФБР обов'язок проведення таких перевірок і передати цю функцію приватним детективам. Ця ініціатива викликає, м’яко кажучи, незадоволення як у демократів, так і у республіканців, які стверджують: агенти ФБР мають інформацію, до якої приватні детективи просто не можуть бути допущені де-юре.
У цьому сенсі досить туманними виглядають кадрові горизонти екс-конгресвумен Тулсі Габбард, висунутої на посаду директора Національної розвідки. Сенатор від Демпартії Тэммі Дакворт заявила нещодавно в ефірі CNN, що пані Габбард ризикує не пройти перевірку через свої суперечливі контакти (наприклад, з президентом Сирії Башаром Асадом) і звинувачення в симпатіях до путінської Росії.
Також спірними для сенаторів є кандидатури Роберта Кеннеді-молодшого та Піта Хегсета. Першого Трамп хоче бачити міністром охорони здоров'я та соціальних служб, другого – главою Пентагону. Роберт Кеннеді викликає сумніви через заяви проти вакцинації, а Піт Хегсет – через те, що став фігурантом сексуального скандалу. Не все гладко і з новою кандидатурою на пост генерального прокурора. Пем Бонді, колишній генеральний прокурор Флориди, була обрана Дональдом Трампом на цю посаду через кілька годин після виходу з гри згаданого вище Мета Гетца. Чиновники Міністерства юстиції на умовах анонімності заявили журналістам, що вважають пані Бонді більш переважним вибором. Водночас вони бачать у ній занадто активну і давню прихильницю Дональда Трампа, яка не раз захищала його в ході різних процесів. У Мін’юсті побоюються, що пані Бонді почне мстити ворогам обраного президента за попередні судові переслідування. Крім того, у неї є власний суперечливий послужний список, стверджує NBC. За даними телеканала, він включає, наприклад, «використання своєї посади для сприяння просуванню та зміцненню передвиборчої брехні Трампа після його поразки в 2020 році». Також сенатори звертають увагу на те, що пані Бонді була зареєстрована лобістом різних іноземних і корпоративних клієнтів, включаючи уряд Катару.
В цілому, через очевидну і завуальовану невизначеність з кадровою долею цілого ряду кандидатів у перехідній адміністрації почали роздумувати над способами, які дозволяють затвердити ці кандидатури при будь-якій погоді. Так, неназваний джерело видання The Hill, яке обговорювало це питання з Дональдом Трампом, вважає: можна примусово продовжити парламентські канікули і відкласти засідання нового Конгресу, а в цей час затвердити номінації без участі