Уряд України готовий оперативно впроваджувати додаткові податкові заходи, коли виникне така необхідність, і розглядає підвищення основної ставки податку на додану вартість (ПДВ) як найбільш ефективне потенційне джерело додаткових доходів на даному етапі, йдеться в опублікованому меморандумі про економічну та фінансову політику за 5-м переглядом програми EFF з МВФ.
"На даному етапі ми все ще залишаємося під великим ризиком потенційних потрясінь, а наші можливості для маневру в рамках поточного пакета ресурсів жорстко обмежені. Тому для забезпечення виконання бюджету ми будемо реагувати на дефіцит доходів або нові потреби в витратах підвищенням податків", – зазначається в документі.
На додаток до оптимізації податкових пільг, уряд обіцяє посилити мобілізацію доходів шляхом розробки комплексного пакета заходів на післявоєнний період щодо реформування оподаткування викидів CO2, аналізу та оцінки оподаткування видобувних галузей і визначення принципів оподаткування віртуальних активів, відповідних правилам ЄС. "Робота в кількох з цих областей вже розпочалася і буде підтримана технічною допомогою від МВФ та інших партнерів з розвитку", – вказується в меморандумі.
Згідно з ним, зокрема, триває робота над розробкою законодавства про оподаткування медичної марихуани.
"У майбутньому, коли умови дозволять, ми розглянемо реформи, які зроблять податкову систему більш справедливою (наприклад, за рахунок більш прогресивного податку на доходи фізичних осіб). Також, відповідно до Національної стратегії доходів, ми плануємо провести комплексну реформу системи спрощеного оподаткування з метою обмеження можливостей для зловживань", – йдеться в документі.
Уряд уточнює, що реформа "спрощенки" буде спрямована на мінімізацію можливостей для середнього та великого бізнесу законно ухилятися від сплати податків або приховувати від оподаткування обсяги реалізації товарів та послуг, в тому числі незаконно імпортованих чи вироблених, а також буде спрямована на те, щоб зробити економічно недоцільним використання "спрощенки" для виплати заробітної плати.
Водночас він нагадує, що такі реформи "спрощенки" потребують адміністративних реформ, зокрема для забезпечення конфіденційності податкових даних у системах Державної податкової служби та надання податковим органам доступу до даних про обсяги коштів на рахунках платників податків у банках.
Як зазначається в меморандумі, ведеться робота над законопроектом для введення вимог до звітності для операторів цифрових платформ і міжнародного обміну даними, що дозволить Державній податковій службі отримувати дані від операторів цифрових платформ і міжнародних органів про доходи фізичних осіб, які отримують доходи без реєстрації приватного підприємництва або використовують "спрощенку". Цей законопроект буде внесений до парламенту до кінця квітня 2025 року, і це новий структурний маяк програми.
В свою чергу, експерти МВФ у документах до оновленого за результатами 5-го перегляду програми EFF вважають ймовірним нове підвищення податків, враховуючи, що скорочений у порівнянні з первісним проектом прийнятий "ресурсний" закон залишив у бюджеті 2025 року значно менше місця для поглинання потенційних шоків, особливо після значних внутрішніх запозичень, які будуть до кінця 2024 року.
"Отже, якщо виникнуть непередбачені потреби в витратах і/або доходи почнуть відставати, влада зобов'язалася ввести додаткові податкові заходи, які дозволять зберегти дефіцит контрольованим і компенсувати вплив будь-якого шоку на борг", – зазначив Фонд, також вважаючи підвищення основної ставки ПДВ найбільш доцільним, оскільки воно ефективне, має більш широку базу, яка може охопити неформальний сектор, і повністю йде в загальний фонд державного бюджету.
На думку МВФ, реформи з стимулювання мобілізації внутрішніх доходів в рамках Нацстратегії доходів є пріоритетним завданням.
"Влада підтвердила свою прихильність оптимізації так званої спрощеної податкової системи, яка наразі надає широкі можливості для ухилення від сплати податків, у середньостроковій перспективі", – зазначив Фонд.
Паралельно необхідно буде активізувати зусилля по боротьбі з ухиленням від сплати податків і підвищенням цілісності Державної податкової служби та Державної митної служби, це необхідно не лише для мобілізації більшої кількості ресурсів, але й для підвищення справедливості, ефективності та громадської підтримки податкової системи, додав МВФ.
В документах вказується, що Україна взяла зобов'язання досягти цільового показника первинного профіциту в розмірі від 0,5% до 1,5% ВВП на середньострокову перспективу після війни, що відповідає відновленню фіскальної і боргової стійкості.
"Таким чином, доходи, особливо податки, повинні залишатися на підвищеному рівні в післявоєнний період. Крім того, будь-які запозичення повинні здійснюватися на досить пільгових умовах, а доступ на міжнародний ринок має бути відновлено пізніше і обережно", – зазначає МВФ.